Click here to add your own text

1 Find ro i kroppen

Åndedrættet er fantastisk til at skabe ro i kroppen. Her er verdens simpleste øvelse til skabe ro.

Dybt åndedræt

Når man er urolig, nervøs eller ligefrem angst, trækker man ofte vejret overfladisk, dvs primært med brystkassen. Mange har desværre vænnet sig til at trække vejret på den måde det meste af tiden. Det signalerer til kroppen, at den skal være på vagt. Ved at trække vejret ned i maven, kan man til gengæld berolige sig selv.

Bemærk at du ikke skal specielle åndedrætsøvelser, hvis du kører bil eller lignende, specielt ikke øvelser du ikke er vant til.

  • Læg den ene hånd på maven
  • Træk vejret roligt – og når du ånder ind, så lad luften komme helt ned i maven.
  • Du skal kunne mærke med hånden, at maven bevæger sig udad
  • Sæt tempoet ned til mere og mere rolige, dybe åndedræt
  • Du skal endelig ikke trække mere luft ind end normalt – det skal bare ned i maven først, ikke kun fylde brystkassen
  • Imens kan du lade tankerne vandre, gerne tænke på behagelige og afslappende ting
  • Træk vejret sådan i nogle minutter og mærk forskellen i hele kroppen

 

2 Gå en tur og lad naturen heale dig

Gå en tur et sted, hvor du kan slappe af. Hvis du bor i nærheden af skov og strand, kan du gå en tur dér. Eller bare et stille kvarter. Det skal være et område, hvor du føler dig tryg og ikke skal forholde dig til en masse indtryk.

Imens skal du også lade tankerne vandre. Tænk på behagelige minder eller fokusér bare på det, du ser. Hvis du opdager, at dine tanker lander på problemer ind i mellem, så vend tilbage til at tænke på noget behageligt igen, uden at blive frustreret over det. Det er helt almindeligt.

© 2021 Blivstressfri.dk - Ring til os på 26 28 22 20 - petrospost@gmail.com - Petro Mielczarek, Sadelmagertoften 163, 8270, Højbjerg Adm